Ledigt

Studiedag idag och jag har inte varit sysslolös. Vaknade vid nio imorse, klev upp och gjorde lite havregrynsgröt och åt den till frukost tillsammans med ett glas juice och en macka! Sedan så blev det kladdkakebak med lite chokladdrops i och naturligtvis så blev det ju disk att ta hand om också. En promenad ner till ica för att handla lite saker till middagen och sådär, när vi kommit hem blev det snöskottning för fulla muggar. Skönt att det är sånt härligt väder!! Så en liten lunch och provsmaka kladdisen med lite grädde på det!  Nu är klockan snart ett och jag ska plugga ett tag för att senare fixa en super middag, men det får ni höra mer om senare!
Här är receptet jag använder till min kladdkaka:
Ingredienser

75 g smör
2 dl strösocker
2 st ägg
1.5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 knivsudd salt
2 dl vetemjöl

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Smörj och bröa en form med löstagbara kanter (22 cm i diameter). Eller lägg bakplåtspapper i en annan rund form som jag gjorde till kakan på bilden.

3. Smält smöret.

4. Rör ihop socker, ägg, kakao, vaniljsocker och salt.

5. Tillsätt smör och sist mjöl.

6. Rör till en jämn smet.

7. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen 15– 20 minuter. Kontrollera ofta och noga att kakan är tungt gungig när den tas ur ugnen. Då blir den perfekt kladdig när den svalnat lite.

8. Ät kakan ljummen med en klick grädde.

Klassisk kladdkaka


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0